Niedoceniana witamina B6

mgr Agnieszka Łempicka

Czy wiedzieliście, że… witamina B6 jest niezbędna dla prawidłowego wykorzystania magnezu? Badania dowodzą, że suplementacja magnezem w połączeniu z wit. B6 ma znacznie większy wpływ na redukcję objawów silnego stresu niż suplementacja samym magnezem!

Magnez i witamina B6 to związki, które wzajemnie się uzupełniają. Szukając dla siebie odpowiedniego preparatu zwróćcie uwagę, aby zawierał wit. B6 – w końcu zależy nam na jak najlepszych efektach, prawda? 😉

Co ciekawe, dawniej uważano, że istnieje tylko jedna witamina B, która jest kluczowa dla prawidłowego wzrostu, utrzymania zdrowia oraz zapobiegania zmianom skórnym. Później wraz z pojawiającymi się nowymi badaniami stało się oczywiste, że w rzeczywistości witamina B, to tak naprawdę grupa związków, które zostały nazwane „kompleksem witaminy B”.

Witaminy z grupy B to grupa rozpuszczalnych w wodzie związków, wśród których możemy wyróżnić: tiaminę (wit. B1), ryboflawinę (wit. B2), niacynę (wit. B3), kwas pantotenowy (wit. B5), pirydoksynę (wit. B6), biotynę (wit. B7), kwas foliowy (wit. B9) oraz kobalaminę (wit. B12).

O ile bardzo dużo mówi się o witaminie B12, czy folianach to stosunkowo rzadko wspomina się o witaminie B6, a przecież pełni równie istotną rolę w kształtowaniu naszego zdrowia.

Witamina B6 występuje w 6 różnych formach i każda z tych form wykazuje aktywność biologiczną.

Po co nam witamina B6?

Witamina B6 jest potrzebna dla ponad 140 (!) reakcji biochemicznych, m.in.:

  • metabolizmu aminokwasów i tłuszczów
  • przemian glukozy
  • biosyntezy hemu
  • wytwarzania neuroprzekaźników
  • regulacji działania hormonów

Ze względu na jej duży wpływ na zdrowie warto zadbać o dostarczenie odpowiedniej ilości witaminy B6 z dietą oraz wprowadzić suplementację 😉

źródła:

  1. Hellmann H., Mooney S., Vitamin B6: A Molecule for Human Health? Molecules. 2010 Jan; 15(1): 442–459.
  2. Pouteau E. i wsp. Superiority of magnesium and vitamin B6 over magnesium alone on severe stress in healthy adults with low magnesemia: A randomized, single-blind clinical trial, PLoS One. 2018; 13(12): e0208454.
  3. Normy żywieniowe dla populacji Polskiej, pod redakcją naukową Jarosza M. IŻŻ 2020

Inne wpisy:

Sen jest ważny. Zobacz ile należy spać na Laav.pl
Dlaczego sen jest ważny?

Sen to podstawowa potrzeba fizjologiczna każdego z nas, która zapewnia optymalne zdrowie psychiczne i fizyczne. Sen jest jak restart dla Twojego organizmu, detoks od stresorów, których doświadczasz każdego dnia.

Czym jest mindful eating?
Czym jest mindful eating?

W dzisiejszym świecie, gdzie tempo życia wydaje się być przyspieszone, jedzenie staje się często kolejnym punktem do odhaczenia na naszych listach „To do”. Posiłki spożywane są w pośpiechu, a w dodatku jedząc wykonywane są inne czynności, czego efektem jest brak skupiania się na smaku, konsystencji, czy zapachu tego, co znajduje się na talerzu.

ASHWAGANDHA – WYCISZAJĄCY ADAPTOGEN

Popularność Ashwagandhy stale rośnie i obecnie jest jednym z najczęściej badanych ziół leczniczych. Zwiększa się także ilość suplementów zawierających ekstrakty Ashwagandhy i coraz chętniej po nie sięgamy. Co sprawia, że roślina ta cieszy się takim uznaniem?

Nasz sklep internetowy wykorzystuje pliki cookies m.in. w celu umożliwienia Ci logowania do systemu, koszyka i mechanizmu składania zamówień, statystyk oraz dostosowania serwisu do Twoich preferencji. Więcej informacji na temat plików cookie można znaleźć w polityce prywatności.